Osa 1:
Keli oli kohtuullisen kesäinen, no leuto syksyinen ainakin, kun köröttelin täältä puskista Kuopion keskustaan ja kiskot veivät minut etelään. Palatessani viikon päästä ihmettelin, että mikä hiekkamyrsky oli käynyt parkkihallissa, kun auton päällä oli kevyt kuorrutus. Matkalla kotiin totesin, että kuurastahan oli kysymys, sitä kuorrutusta näet oli kaikkialla.
Renkaat oli kyllä vaihdettu, sillä matkan aikanahan sää voisi muuttua. Muuten en ollut tuhlannut paljonkaan ajatuksia keleihin tai miten niihin kannattaisi varautua jo etukäteen. Ehtiihän sitä.
Reissussa rettaantuu, sanotaan, joten paluuta seuraava päivä meni lepäillessä ja etelän ihmeitä pohtiessa. Seuraavana yönä satoi lunta oikein kunnolla ja ennakkoon aikataulutettu matka Vehmersalmeen terveyskeskukseen kulki umpihangessa, keskellä tietä ajaen. Onneksi ei ollut muita liikenteessä. Flunssarokotus käsivarteen, tankkaus ja kahvit huoltoasemalla, ruokaa kaupasta ja kotiin. Aura oli käynyt jo joillain tieosuuksilla…
Myös kotipihani oli aurattu ja niinpä ajoin auton talviparkkiinsa eli siihen, jossa on sähkötolppa lämmittimelle. Ja sitten tulivat pakkaset ja pysyin lähes täysin sisätiloissa ja naputtelin töitä. Tänään suunnittelin lähteväni kylille, mutta kun auton ovet eivät aukene. Jäässä. Eikä lämmitinkään pyöri!
Eihän tähän nyt Autoliittoa kehtaa soittaa apuun – vaikka plussajäsen olenkin – eikä miehistä naapuriapuakaan kysellä. Siispä oma apu paras apu. Ja ainoa sitä paitsi. Ja ennenkin hyväksi havaittu. Näin se menee:
1. Pukeudu lämpimästi. Laita takin taskuun räsy, silikoninen lasta, taskulamppu (jossa on voimissaan olevat paristot), purkki tiivistesilikonia, tukku paperinenäliinoja.
2. Etsi ehjä muovikassi ja täytä se puolilleen niin kuumalla vedellä kuin hanasta tulee.
3. Riennä pihan yli autolle ja lämmitä oven reunoja ja rapsuttele irtoavaa jäätä lastalla. Toista tätä kunnes ovi aukeaa. Tähän mennessä olet loiskauttanut osan vedestä päällesi, kädet ovat aivan jäässä, koska hanskat ovat kastuneet… ja nenäliinoja tarvitaan.
4. Sisään lämmittelemään hetkeksi. Etsi kuivat käsineet. Käytetyt nenäliinat roskiin ja puhtaita taskuun.
5. Palaa toimintapaikalle. Napsi pois loput jäät. Pyyhi oven tiivisteet ja laita silikonia. Vastaisen varalle.
6. Koska vain kuskinpuoleinen ovi on toistaiseksi auki ja lämmitin on viereisen istuimen jalkatilassa, kömmi pitkällesi etupenkeille. Tihrusta lämmitintä taskulampun valossa ja pohdi: ympyräkö vai viiva piti olla kytkimessä alhaalla.
7. Peruuta pois autosta ja käy laittamassa lämmittimen johto kiinni autoon heti, kun saat pistorasian kannen auki. Sekin on näet jäässä. Laita töpseli tolppaan.
8. Konttaa uudelleen pitkäksesi etupenkeille. Totea, ettei hurise. Paina kytkintä toiseen suuntaan ja – voila! – lämmitin virkoaa. Sulje laite.
9. Huomaa, että kello on jo niin paljon, ettei kannata kylille lähteä. Lukitse avaamasi ovi, jos sähkölukko toimii. Ja toimiihan se. Irrota lämmittimen johto ja tuo se mukanasi eteiseen.
10. Mene sisälle ja keitä kahvit. Huomenna on uusi päivä.
11. Yritä kestää webaston omistajien ja/tai lämpimissä parkkihalleissa/talleissa autojaan pitävien virnuilut.
Noh, eihän se nyt ihan noin yksinkertaiseti mennyt, mutta hoitui kuitenkin. Paitsi, että huomenna voi olla taas jääkausi. Kaikesta huolimatta.